15. 1. 2011.

SARMA ZA POČETNIKE


PRIPREMA SARME U SLICI I REČI




srpska sarma





S A R M A

Sastojci za trideset sarmica:

1 kg mlevenog mesa 
( možete uzeti, po ukusu čistu juneću plećku, svinjsku plećku ili mešano mleveno meso u srazmeri koja vam odgovara)                                                             
1 šolja pirinča
malo suvog mesa: suva rebra, suve kosti, slanina....
1-2 crna luka
malo mlevene paprike
začin za soljenje po potrebi
2 glavice kiselog kupusa

O SARMI

U osnovi sarma se pravi tako što se fil od mlevenog mesa umotava, savija, u liske kiselog kupusa.Otuda potiče i naziv ovog jela. Sarmak na turskom jeziku znači savijati, a zanimljivo je da sami turci,  reč sarma koriste za dva slatkiša, slična baklavi – saraj sarma i fistik sarma. Tako ako kanite u Tursku, pazite šta naručujete.
Sve ostalo što se dodaje sarmi, onako kako je mi pravimo, kao bogato slano jelo koje obožavamo da jedemo zimi, stvar je ličnog ukusa i trenutnog nadahnuća.Varijacije u ukusu sarme potiču samo od onoga što ćete dodati tim osnovnim sastojcima.
Važno je da prilikom pravljenja sarme ugodite ukus,tako da jelo ne bude niti preslano, niti, čini mi se još gore, bezukusno.
Kako se to postiže?
Prvo, obratite pažnju na kiseli kupus koji ćete koristiti za uvijanje sarme.U zavisnosti od proizvođača, kiseli kupus se razlikuje i u svojoj kiselosti i u slanoći.Probajte, procenite koliko je slan i kiseo.Razdvojte glavicu na listove i u kakvoj zgodnoj većoj posudi, properite liske.Najbolje je kad tako pripremljene liske zadrže umereni ukus kiselog i slanog.U zavisnosti od toga koliko je kupus kiseo zavisi i da li ćete kasnije soliti fil i koliko ćete ga soliti.Ako u fil dodajete sitno seckanu slaninu,usitnjeno suvo meso koje ste poskidali sa obarenih suvih kostiju,računajte i na dodatak soli koji dolazi sa ovim sastojcima. Sarma mora imati i kiselost i biti slana, ne valja kad je bezukusna, kad ima onaj isprani ukus, tako da je možda i bolje pogrešiti u korist soli,jer to može da se ispravi dodavanjem celih kuvanih krompira koje poslužite uz presoljenu sarmu, ili pire krompir blagog ukusa.

Za vašu prvu sarmu, pripremila sam čitav postupak u slikama. Verujem da ćete napraviti savršenu sarmu, prateći ove slike i objašnjenja.


POSTUPAK:
Možete krenuti ovim redom...

 Suvo meso, stavite u šerpu s vodom da se malo obari.
Na taj način spraće se sva nečistoća od dimljenja mesa. 

Kad meso malo prokuvate u vodi, isperite ga posle 
pod mlazom vode nad sudoperom...
i ostavite ga dok ne zatreba.
 Odvojite liske kiselog kupusa i svaku properite
 pod mlazom vode nad sudoperom.Ukoliko je kupus 
baš puno kiseo, posle možete te liske još jednom proprati
dolivajući vodu u posudu u koju ih odlažete. 

 Tanjim i oštrim nožem odstranite zadebljanje sa svakog
lista.Ovo je neophodno kako bi liske ne bi pucale
prilikom savijanja sarme.
 Tako pripremljeno lišće ostavite dok vam ne zatreba.

Šolju pirinča sipajte u zdelu i dobro ga operite.
Ostavite ga sa strane dok ne zatreba...
 Iseckajte luk
 i izdinstajte ga dok ne postane sjajan, mek, staklast.
Ukoliko želite da filu dodajete slaninu,
dodajte je odmah na početku dinstanja luka, 
a ako želite još neko, usitnjeno suvo meso
 da dodate filu, sad ga dodajte, kad je luk 
ovako lepo izdinstan i sve još malo prodinstajte.
 Mleveno meso, po izboru, ovo je mlevena juneća plećka,

 dodajte prethodno izdinstanim sastojcima ili kako sam ja radila,
izdinstanom luku.
 Varjačom stalno mešate fil,kako se meso ne bi grudvalo.
Znaćete da ste dovoljno propržili meso
onda kada postane sasvim rastresito.
Kada dobije ovako lepu braon boju mesa
 i kada ono pusti dosta safta,
dodajt mu opran pirinač koji ste pripremili ranije.
Sada u zavisnosti od vaše procene, 
koliko je kiseo i slan kupus,
dodajete malo začina za soljenje ili odustajete od soljenja,
dodajete varjaču mlevene paprike, možda ljute,
ako želite da zaljutite sarmu...Sada dodajete sve čime 
želite da doterate ukus fila.
Sve dobro promešate, isključite ringlu i izmaknete 
šerpu s ringle.
Fil koji ste pripremili i liske kupusa, stavite ispred sebe
da vam bude zgodno i sve na dohvat ruke.Uzmite jednu kašiku,
 prinesite jedan veći tanjir i počnite da savijate sarmu.

 Na dlan ruke stavite lep, zdrav list,
 u centar stavite dve kašike fila
 savijete jednu bočnu stranu lista preko fila
 i drugu bočnu stranu isto tako...
 i na dlanu, od korena lista prema vrhu, savijate sarmu.
Ja ovo radim na tanjiru zbog toga 
što mi treba jedna ruka za fotografisanje...
 Savijate prema vrhu ...
 ja na tanjiru
 a vi na vašem dlanu...
 i savijene sarme slažete na veliki tanjir sve dok ne
potrošite i fil i liske kiselog kupusa.
 Onda, u šerpu iz koje ste pokupili sav fil za sarmu,
na njeno dno,poslažete liske kupusa...

 pa složite sarme, sve jednu do druge...
 preko prvog reda stavite suvo meso
 koje ste već pripremili
 Pa sve to prekrijete preostalim sarmama...
 Nalijete vode toliko da se količina vode nazire 
kroz sarme, ali ih nemojte potapati vodom.
 Poklopite, pustite da voda u kojoj se kuvaju provri,
smanjite temperaturu na minimalnu i pustite
 da sarma krčka narednih bar dva i po sata.
Da li ćete je na kraju zapržiti?
To zavisi od vas.
Napravite zapršku kao za pasulj:
Na ulju propržite varjaču brašna,
dodate malo aleve paprike,
prelijete sarmu zaprškom dok krčka,
protresite šerpu na ringli da zaprška 
dospe svuda i to je to.
Posle nekoliko minuta isključite ringlu,
a sarme ostavite da se krčkaju sve dok
temperatura ne utihne.Ostavite ih tu na toplom 
do služenja.




31 коментар:

  1. Hvala ti...divna si...:)

    ОдговориИзбриши
  2. Анониман5. јул 2012. 05:33

    svaka chast :) shta bi mi bez tebe :D

    ОдговориИзбриши
  3. Анониман5. јул 2012. 05:33

    svaka chast :) shta bi mi bez tebe :D

    ОдговориИзбриши
  4. veoma si lepo objasnila..moram probati :-))

    ОдговориИзбриши
  5. Sada dolazi vreme spremanja sarme, nadam se da će vam moj prikaz pripreme biti od pomoći.Uvek se obradujem kad mi javite kako ste po prvi put uspeli da napravite nešto po mojim receptima. Uvažavam i kritike koje mi govore šta bi to trebalo promeniti u načinu pisanja recepata. Budite slobodni da kažete svoje mišljenje i sugestije. Pozdrav, Ankica.

    ОдговориИзбриши
  6. Hvala Puno ovaj recept Moram Sto Prije isprobati

    ОдговориИзбриши
  7. Svaka čast ya slike, veoma detaljno opisana priprema i pravljenje sarme

    ОдговориИзбриши
  8. Ja idem redom po receptima :) Upravo sam isprobala i odlicno je ispalo :) Hvala za detaljna uputstva, posebno oko nacina uvijanja sarme

    ОдговориИзбриши
  9. Sad sam se setila da bih mogla da spomenem i dileme koje sam imala. Oko soli naravno... Nisam bila sigurna da li da bas dobro isperem kupus jer kad to uradim deluje mi kao da je neslan potpuno i da nije kiseo. Na kraju sam zakljucila da je i pored pranja bio taman kiseo, a da i suvo meso dosta doprinosi slanoci pa da to treba imati u vidu. Negde na pola kuvanja sam probala vodu i bila je bas preslana, pa sam odsula pola i dodala vode, opet stavila na 3 dok ne provri pa smanjila temperaturu kad je provrilo i kuvala jos. Na kraju je ispalo blago slanije, ali za sarmu taman. Ne znam da l je ovo bila dobra ideja i da li je zaista uticalo, ali je meni odradilo posao :)

    ОдговориИзбриши
  10. A možete li mi reći koliko je to otprilike vode što se doda? To mi je najveći problem uvek.
    Hvala unapred.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Draga Dragana, ja uvek sipam taman toliko vode, da njen nivo dolazi do poslednjeg red sarmi, onih koje vidimo kao prvi red odozgo, kad gledamo u šerpu.Sarme kada počnu da krčkaju puste još malo vode, pa kad ih poklopimo, čak i ako je tek slabo ključanje, hoće da kipi voda ispod poklopca ako je ima previše. Sarme ne treba da plivaju u vodi i da budu prelivene vodom,Dovoljno je sipati toliko vode, da kad pogledamo u šerpu gde se sarme nalaze vidimo da voda dopire do tog poslednjeg reda sarmi, odnosno do tog reda sarmi koje su na vrhu. Eto! Ja sam ovde u receptu navela da ih zapržavam na kraju, ali u to zaista retko činim. Ne mora im se ništa dodavati...lepe su kako god...

      Избриши
  11. Upravo napravila! Recept je odlican! Hvala puno! :)

    ОдговориИзбриши
  12. Već tri godine konstantno pravim sarmu po ovom receptu i muž i gosti su uvek oduševljeni, svaka čast za detaljno objašnjenje, mene ste naučili kako se pravi divna sarma! P.S. I kumu sam naučila. ��

    ОдговориИзбриши
  13. Drago mi je, to sam želela da postignem, da olakšam život.Ja sam se baš namučila, jer u vreme kada sam ja počinjala,nije bilo interneta,a kada bih se obratila mami, ona je svako objašnjenje počinjala sa : To ti je lako!
    Onda se dešavalo da u toku pripreme nekog jela imam hiljadu pitanja i dilema.
    Ovaj kuvar postoji za sve koji žele da kuvaju, makar i povremeno, ali da svaki put kada to pokušaju, izgleda kao da su to sto puta već uradili.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  14. U receptu samo nedostaje mast/ulje. I sa malo zaprske koju ste spomenuli, sarma ce ostati suva. Treba staviti bar 2-3 kasike masti da se krčka sa vodom i sarmom. Sve ostalo je savrseno ❤

    ОдговориИзбриши
  15. Savrseno objasnjeno ali savrseno ...nemam ni podpitanje

    ОдговориИзбриши
  16. Hahaha, drago mi je! Želim samo da dodam, da sarma po vašem ukusu dolazi da iskustvom. Posle nekolko pokušaja, tačno ćete znati šta vam najviše odgovara. Pozdrav.

    ОдговориИзбриши
  17. Sobzirom da listovi nisu iste velicine dali treba vece prepoloviti ili ostaviti da budu vece same? HVALA do neba

    ОдговориИзбриши
  18. Nisam znao da sarma ima zaprsku,nikad cuo!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Veoma je lepo kad se ma kraju doda retka zaprška.
      Ja nekad dodam, a nekad ne, zapršku.

      Избриши
  19. Odličan recept.Meni se dopada kad se doda malo belog luka prilikom dinstanja mlevenog mesa, a vidim da to ovde nije slučaj.
    Svaka čast za detaljno uputstvo i sve sjajno objašnjeno da nema dileme.

    ОдговориИзбриши
  20. Kako da mi listovi od kupusa budu mekani, meni su po Vašem recepru ispali tvrdi?

    ОдговориИзбриши
  21. Ne znam u čemu je problem. Sko ste koristili listove kiselog kupusa,odstranili zadebljanje od peteljki,složili sarmu u šerpu i nalili vode do početka gornjeg reda,kuvali bar dva sata... Ne bih znala da vam kažem zašto i kako je moguće da listovi budu tvrdi.
    Ako otkrijete razlog,molim da napišete komentar u kome ćete objasniti šta je bio razlog.Ja ću to svakako objaviti ovde,možda ima još onih koji su se susreli sa ovim problemom.
    Sko pogledate druge recepte, videćete da je princip isti, razlike su u smesi ili u načinu pripreme smese.Neko koristi smesu od mesa i začina koje se termički ne obrađuje. To je uglavnom u receptima za pripremu sarme na veliko, za slsve i svadbe.
    Jedino što mogu da kažem je da ste sarmu kratko kuvali, da sam kupus nije bio ukiseljen dovoljno.
    Probajte po nekom drugom receptu, sa drugim kupusom i svakako se javite, najljubaznije molim,kako bismo otkrili u čemu je bio problem.
    Srdačan pozdrav,Ankica.

    ОдговориИзбриши

share it

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...